Wednesday, December 11, 2013

Tēlu izskats


Tēlu izskats


Mode, izskats, tāpat kā citi mākslas veidi, Mehāniskā Apelsīna pasaulē spēlē nozīmīgu, aprakstošu lomu. Ipaši spilgti tie ir uzsvērti filmas pirmajā pusē. Aleksa bandas vienojošais elements un viņu savienības indikators ir viņu „formastērps”, gandrīz vienādi kostīmi visiem 4 bandas locekļiem.Šis vizuālais tēls iezīmē sabiedrībā valdošo aktuālo ( vismaz pēc Aleksa un viņa draugu domām) modi. Grāmata ir izdota 1962. gadā, taču notikumam risinoties nākotnē (nav precizēts, bet visticamāk, ne ļoti tālā), tēlu ārējam izskatam un pasaules iekātrojumam ir piesaistīts neierobežots fantāzijas faktors, kā jau visām „zinātniski fantastiskā” žanra pasaulēm.

Citāti no grāmatas, Aleksa izskats:

„The four of us were dressed in the height of fashion,
which in those days was a pair of black very tight tights with the old jelly mould, as we called it, fitting on the crotch
underneath the tights, this being to protect and also a sort of a design you could viddy (see) clear enough in a certain light, so that I had one in the shape of a spider(...).
Then we wore waisty jackets without lapels but with these very big built-up shoulders ( ' pletchoes ' we called them) which were a kind of a mockery of having real shoulders like that. Then, my brothers, we had these off-white
cravats which looked like whipped-up kartoffel (potato) or spud with a sort of a design made on it with a fork. We wore our hair not too long and we had flip horrorshow (great) boots for kicking” 

Šis tēls ir visskaidrākais un pieminētākais, Burgess neapraksta varoņu drēbes tik sīkumaini tālākajā noveles daļā, tikai ieskicē aptuvenu tēlu. Iespējams tas saistīts ar ārišķību, kura izpaužas gan apģērbā, bravurīgajā runas veidā un darbībās, kuras Alekss veic, stāsta otrā daļā pārmaiņas un darbība noris viņa galvā, notiek psoholoģiskas pārmaiņas...tādēļ materiālā pasaule tiek nostādīta otrajā plānā.





Tērpi no filmas

Filmā apģēbs atšķiras no novelē uzstādītā, tomēr Kubrika variantam piemīt lielāka sirreālisma atmosfēra, vēl vairāk paspilgtinot gandrīz apsurdo stāstu – teicējs, galvenais tēls, antivaronis Aleks, pēc būtības sadists psihopāts, 15gadīgs slepkava kuram par spīti visam jūtam līdzi un kura teiktajā ieklausamies.
Kubriks nomainijis Aleksa bandas izskatu, no novelē minētā melnā ietērpa, uz pilnīgi pretēju – baltu, atstājot lielu ietekmi un padarot šo tēlu ikonisku līdz pat mūsdienām, vairāk kā 40 gadus pēc filmas radīšanas.



Kubrika filma pievērš uzmanību detaļām, piemēram noslēdzot apli, kurā Alekss no vajātāja kļūst par vajāto - upura sarkan baltais halāts uzskatāmi norāda uz šo saistību un paspilgtina varoņa ironisko stāvokli.



Links uz detalizētu filmas tērpu analīzi:


Biomehānika

Kādēļ Aleks un viņa draugi tik ļoti tīksminās par  vardarbību – saskare ar cilvēka miesu, tās anatomijas ietekme, iespējams, šķiet tik kārdinoša un intresanta, jo cilvēka miesa ir retums? Grāmatā aprakstītajās vardarbības ainās tiek minētas asinis, sauktas par „red crovy” – asinis kā dzīvības šķidrums, iespējams, motoreļļa, kas darbina šīs mehāniskās būtnes. Mehānika +dzīvs organisms, kā mehānisks apelsīns liek fantazēt par kiborga tēlu –pa pusei cilvēku, pa pusei mašīnu...militāru, iznīcinošu kontrolējamu iekartu.



No comments:

Post a Comment